Utfordringen med Facebook-side og organisk rekkevidde

Det blir uten tvil vanskelig å promotere innhold på Facebook-siden uten bruk av markedsmidler fremover.
Facebook endret denne uken reglene rundt bruk av Fan gates, dvs man kan ikke lenger tvinge den besøkende til å like siden før han/hun kan se innholdet eller delta i en konkurranse. De fleste utviklingstrekk bærer preg av at Facebook i økende grad styrer ”kundene” mot betalt fremfor organisk kommunikasjon.
Skal du nå ditt publikum fremover blir det mindre kontakt uten bruk av penger, det kan vi allerede nå slå fast som en sikker sannhet. Den organiske rekkevidden er eksempelvis betydelig lavere i dag (ca 6%) enn for ett år siden (ca 16%). Dette innebærer at alle aktiviteter du foretar deg på din Facebook-side i økende grad blir usynlige for dine fans.
Utfordringen ligger fortsatt, og i større grad enn tidligere, på å skaffe likes – men et viktigere fokus fremover bør være rekkevidden – hvor mange av våre fans er det som faktisk ser det vi legger ut? Mange spår at den organiske rekkevidden skal ned til 1%, man bør derfor være forberedt på at tilstrekkelig med markedsmidler settes av til å promotere alle innlegg. Mange vil gå så langt som å påstå at uten bruk av markedsmidler er Facebook-siden helt uten verdi. Uten et publikum så vil jo mye ”sosialt arbeide” naturlig nok være en veldig dårlig investering.