Start en samtale med levende bilder


Video er enklere å lage enn du tror.

Mange ser på videoproduksjon som et stort løft. Men sannheten er at å lage video for nett er enklere, raskere og veldig ofte rimeligere enn man tror. Så hva kan du gjøre selv og hva du bør du overlate til ekspertene?

Hvorfor MÅ du lage videoer?
Folk ser mer og mer film på nett. I 2017 brukte amerikanere 60% mer tid på YouTube enn året før. En video gir spennende innhold til alle bedriftens flater. Legger du ut en film på YouTube er det lett å inkludere den på hjemmesiden og den har sin naturlige plass i SoMe profilen til alle bedrifter. I tillegg er video et nyttig verktøy i presentasjoner, under messer og lignende. Men kanskje aller viktigst er det at videoinnhold gjør det mye enklere for søkemotorer å finne deg.

Hva egner seg på film?
Før man bestemmer seg for å flytte hele bedriftens hjemmeside over på YouTube er det fint å se på hva av innholdet på nettsider og SoMe som kan bli bedre med video.
Opplæring, inspirasjon, enkelte brosjyrer og interne og eksterne aktiviteter kan alt bli godt videoinnhold.

Begynn alltid med en god historie (idé).
Å gi bort tid er like verdifullt som penger for den som gir den bort, så det er viktig at publikum opplever å få valuta for investeringen sin, i form av en givende opplevelse.
Tenk gjennom hvorfor akkurat denne filmen vil bli verdt noen minutter av mottakerens tid. Vil mottaker finne den nyttig? Skal den inspirere og motivere? Ønsker du å by på underholdning, som en del av bedriftens profilbygging?

Enkelte ganger er oppgaven man ønsker løst så soleklar at det går fint å komme frem til en tydelig idé uten ekstern hjelp. Men sitter du med et ønske om å gjøre et ekstra løft eller er litt usikker på retningen du vil gå er det nyttig å snakke med en regissør eller reklamebyrået ditt når historien skal spikres. Proffe aktører gir proffe resultater.

Det er i planleggingen du kan spare penger.
Begynn for eksempel med et storyboard. Det gir oversikt over alle elementene som trengs og gjør det lettere å se mulighetene. Trenger du levende aktører? Kan du bruke stillbilder og sette dem sammen? Blir dette kanskje en fin animasjon? Har du allerede de levende bildene som trengs? Eller må alt filmes spesielt for denne videoen? Løs alt i planleggingen og unngå overraskelser – det er de som koster.
Her må du også se på hvor mye du kan gjøre selv, og tenke på hvor lang tid du bruker på å gjøre det. Har du for eksempel planlagt en film som skal settes sammen av veldig mange forskjellige elementer, så er det mer lønnsomt å leie noen til å klippe sammen filmen på noen timer enn å sitte med det selv i en uke.

Gjennomføring
Behovet for utstyr varierer med oppgaven filmen skal løse.
En smarttelefon og en redigeringsplattform på nett, slik som denne
kan lage en fin julehilsen eller oppsummering av en konferanse. En opplæringsvideo kan løses med et stillestående kamera og en innleder.
Jo mer action du ønsker i bildene, jo mer lønnsomt er det å bruke en filmfotograf. Innspillingen går raskere og kvaliteten blir betydelig bedre.
Ønsker du å fortelle en lengre historie er det lurt å snakke med reklamebyrået ditt og regissør, som kan lage et godt sammensatt manuskript, finne de beste måtene å ta bildene på og som har et nettverk med filmarbeidere.

Spredning
Sørg for at filmen er tilgjengelig på alle plattformer.
Bruk gjerne litt ekstra tid på å lage den kvadratisk eller i høydeformat til SoMe. Husk at en fin tekst om hvorfor videoen blir lagt ut, gjerne med relevante spørsmål i, vil øke sjansen for at de som liker deg velger å kommentere. Facebook feeden endres i disse dager slik at færre bedrifter slipper inn i feeden, så sjansene dine øker i takt med engasjementet kundene dine viser.

PLAY Reklamebyrå er et lite fullservice reklamebyrå plassert midt i Oslo. Hver dag jobber vi med å holde i gang samtalen mellom våre kunder og deres målgrupper. En jobb vi løser ved å dele kunnskap og bruke kreative hoder til å utvikle våre kunders unike stemmer. Har du lyst til å se nærmere på hvordan vi kan hjelpe deg med å utvikle videoinnhold til dine nettsider og SoMe plattformer, og ikke minst hvordan vi kan få en attraktiv målgruppe til å se din video, inviterer vi gjerne på kaffe og et uforpliktende møte i byens triveligste bakgård.

2018-06-28

PLAY Reklamebyrå søker Grafisk designer

2018-05-24

Gode merkevareopplevelser

2018-04-12

Start en samtale med levende bilder

2017-11-16

PLAY søker blid og dyktig konsulent

2017-03-01

Ny Art director hos PLAY

2016-11-07

Nytt kreativt team i PLAY

2016-01-05

Festen er ikke over, det er fortsatt kake igjen

2015-09-16

Måling på tvers av digitale kanaler

2015-05-29

United Bakeries er ny kunde hos PLAY

2015-04-15

PLAY Reklamebyrå 10 år!

2015-03-10

Facebook størst på video på mobil

2014-12-03

Plug and PLAY med gode resultater!

2014-09-01

NTBinfo – ny kunde til PLAY

2014-08-14

Utfordringen med Facebook-side og organisk rekkevidde

2014-06-19

Video – spydspissen i “Content marketing strategien” i 2014?

2014-05-27

PLAY skaper økt inspirasjon og kjøpslyst ved frysedisken

2014-05-23

Tekstforfatter til PLAY

2014-05-04

KF-medlem 114