Måling på tvers av digitale kanaler

I et frokostmøte nylig i regi av Markedsforeningen delte Bente Sollid Storehaug nyttig kunnskap om hvordan bruk av data er en forutsetning for å skreddersy kundereisen i den digitale hverdagen vi nå er en del av. Dvs hvordan ta bort all støy fra kanalene for å kunne møte kundene der de er i beslutningsøyeblikket og sikre riktig avkastning på markedsføringen gjennom å skreddersy en bedre kundereise. Et spørsmål vi alle bør stille oss er hvor godt vi egentlig kjenner kundens digitale DNA. Løsningen er å kartlegge alle berøringspukter med en merkevare som en kunde har ute på nett. Da sitter man med mye data som må analyseres, men merkevarer som segmenterer kundebasen har 6 ggr større NPS (Net Promoter Score) enn de som ikke gjør det. Mulighetene ligger i å være responsiv etter innhold, dvs bruke kundeinnsikt til å lage innhold som er relevant og engasjerer. Kundereisen er mao ikke lineær, mulighetene (og utfordringen) ligger i å fange opp kunden på riktig tidspunkt. Data om kundens atferd på nett is king, spesielt om man kan oppdatere innhold i sanntid etter kundens faktiske atferd på nett!