10 % sjanse for uflaks

Opplysningskampanje om kjønnsvorter

Digital kampanje og content for MSD

OPPGAVE

10 % av alle under 45 har hatt kjønnsvorter, men de fleste vet ganske lite om sykdommen. Det kan skyldes at kjønnsvorter ikke er farlig, men til gjengjeld kan kjønnsvorter være både ekkelt å se på, ubehagelig å ha og tidkrevende å bli kvitt.

MSD ønsket å bidra til å øke kunnskapsnivået om sykdommen og gjøre det enklere å snakke om dersom uhellet skulle være ute. De ønsket å lage et nettsted hvor man kan lære mer om sykdommen, årsaker og behandlingsmuligheter.

Hovedmålgruppen for nettstedet er unge mellom 18 og 30, som det er størst sannsynlighet for at ikke har opplevd å blir smittet enda. Det er ellers ingen grupper som skiller seg ut som spesielt utsatte for kjønnsvorter, blir man smittet har man rett og slett bare hatt uflaks.

LØSNING

Når 1 av 10 har hatt kjønnsvorter betyr det at det er 10 % sjanse for uflaks. Dette ble navnet på kampanjen og landingssiden heter kjønnsvorter.no.

Siden en stor del av utfordringen er at mange ikke vet så mye om kjønnsvorter inviterte vi en gruppe ungdommer til å bli bedre kjent med sykdommen og filmet deres reaksjoner på bildene. Vi gjorde også intervjuer i etterkant om deres tanker om sykdommen. Dette ble til et knippe filmer til bruk i SoMe. I tillegg har vi tilpasset egne annonser til bruk i dating-apper.