Verdens toalettdag

Hold Norge Rent from PLAY Reklamebyrå on Vimeo.

Vis dovett

Hold Norge Rent

OPPGAVE:                                                                                                                                                           

FN har utpekt 19. november som verdens toalettdag. Mange steder i verden har befolkningen fortsatt ikke tilgang på grunnleggende toalettfasiliteter. Her i Norge er det noe helt annet vi ikke har. Mange av oss mangler dovett!

I Norge kastes det fortsatt mye avfall i toalettene. Mange bruker toalettet som avfallsbøtte, og de fleste er nok ikke klar over konsekvensene. Når toalettet brukes som avfallsbøtte, fører dette til tette avløpsledninger, oversvømmelser, stopp i pumpestasjoner, økte rotteplager og forurensning av naturen. Og det fører til marin forsøpling.

Hold Norge Rent, Norsk Vann og NITO markerer verdens toalettdag med en nasjonal dovettkampanje. PLAY har fått tildelt den spennende oppgaven med utvikle en kampanje der målsetningen er å hindre kasting av bomullspinner i toalettet, og samtidig visualisere konsekvensene av å kaste avfall i toalettet.

                                                                                                                                           

                                                                                                                                       

LØSNING:                                                                                                                                                                            

Innsikt tilsier at 10% av befolkningen kaster bomullspinner i do, noe som skyldes like mye uvitenhet rundt konsekvensene av handlingen – som latskap. I denne gruppen utgjør jenter i alderen 15-20 og menn i alderen 21-40 som bor alene  en betydelig andel.

PLAY har utviklet en målrettet digitale kampanje og en animasjonsfilm mot denne målgruppen. Kreativ idé går ut på å bevisstgjøre bruk av søppelbøtte ved å spille på frykten for hva som kan møte deg på stranden om sommeren.

Kreativ idé, strategi, visuelt – PLAY Reklamebyrå

Animasjon – Racecar

Digital distribusjon – iProspect