Jakten på brunostambassadøren

Tidenes ekstrajobb hos TINE

Digital kampanje og content-utvikling for TINE International

OPPGAVE:
I 2015 arrangerte PLAY, i samarbeid med TINE International, en konkurranse for å finne brunostambassadører over hele verden. Målet med kampanjen var å få flest mulig nordmenn som bor i utlandet til å la sine internasjonale venner smake på brunost. Dette var ett av flere tiltak som tilsammen økte det internasjonale brunostsalget med 95 tonn.

Det er fortsatt en økende interesse for norske spesialiteter, spesielt i Tyskland og USA. For 2017 ville TINE International at vi skulle se på hvordan brunostambassadør-kampanjen kunne tas ut i større omfang. Hvilken jobb kunne kampanjen og brunostambassadøren gjøre for å bidra til at en norsk tradisjon gjennom 150 år fikk sin rettmessige plass i 2017?

Den nye internasjonale hjemmesiden for brunost, tinebrunost.com ble lansert 3. april og samtidig begynte jakten på brunostambassadøren 2017.

LØSNING:
I 2017 er brunostambassadør mer enn en tittel å smykke seg med i sosiale media. Det er en jobb!

Stillingen ble utlyst via facebook og Instagram, og var rettet mot nordmenn som studerer eller jobber i utlandet.

Å søke på jobben var enkelt: Man trengte bare å servere brunost til noen som aldri hadde smakt det før, og dele reaksjonen deres med #brunostambassador.

Blant hundretalls av bidrag fant vi fem finalister som tok utfordringen med å arrangere 17, mai for sine utenlandske venner. Da feiringen var over sto juryen igjen med én soleklar vinner: Kristin Bårnås, som studerer i Glasgow og lager de utroligste ting av brunost.

Kampanjen som bidro til at vi fant Kristin tok utgangspunkt i at en brunostambassadør ikke er som andre ambassadører. Kampanjen la vekt på å illustrere både det unike med jobben og med typen vi lette etter. Brunostambassadøren er nå i gang med internasjonale oppdrag for brunostene fra TINE. På sine reiser skal hun introdusere brunost til matinteresserte i byene hun besøker og dele opplevelsene sine over SoMe og tinebrunost.com.

PLAY har utviklet idé, konsept og design for kampanjen.